Sjukgymnastik / Fysioterapi – vad är det?

I vardagligt tal är fysioterapi sjukgymnastik. Fysioterapi/sjukgymnastik används för att rehabilitera en patient från skador, sjukdomar och andra fysiska besvär som orsakar smärta, cirkulationsproblem eller andningssvårigheter. Problemen kan vara orsakade av en olycka, en idrottsskada, en sjukdom eller en arbetsskada.

Om fysioterapi/sjukgymnastik

Fysioterapi kräver en legitimation av Socialstyrelsen och en utbildning. Alla fysioterapeutiska åtgärder kan vara antingen rehabiliterande, preventiva eller akuta. Fysioterapi existerar inom sjukvården, äldreomsorgen, idrotten, företagshälsovård och inom primärvården.

Vad är fysioterapi?

Både undersökning och behandling är en del av fysioterapin. Fysioterapin är till för att både förebygga sjukdomar och skadar, likväl som det är till för rehabilitering av skador och sjukdomar. Normalt behövs ingen remiss.

Vad gör en fysioterapeut?

Tack vare träning, vissa rörelser och behandlingsåtgärder kan patienten förbättra sitt tillstånd. Vad en fysioterapeut gör är ett ganska utbrett fält men man kan säga att det är en kombination av rådgivning, manuell behandling och ett anpassat schema för att få patienten att må fysiskt bättre.

Hur blir man fysioterapeut?

Du blir fysioterapeut genom att först gå en högskoleutbildning i tre år och sedan ansöka om legitimation hos Socialstyrelsen. Du kan studera på Fysioterapeutprogrammet på universitetsnivå, antingen i Sverige eller utomlands. Läs mer på studentum.se.

Vad är det för skillnad på sjukgymnast och fysioterapi?

Det är egentligen ingen skillnad på sjukgymnast och fysioterapeut. Titeln ändrades nämligen 2014 – från sjukgymnast till fysioterapeut. Dock är yrkesrollen densamma men att vara fysioterapeut innebär en skyddad yrkesroll.

Om fysioterapeut-behandling

Även om en fysioterapibehandling är bra så kan du känna dig lite öm efteråt en tid innan du blir bättre. Det är dock viktigt att du säger till hur det känns efteråt så att din fysioterapeut eventuellt kan anpassa träningen till din fysioterapeut behandling.

Boka fysioterapi behandling? Tänk på det här

Tänk på att alltid vända dig till en legitimerad sjukgymnast/fysioterapeut. Det är viktigt att du känner förtroende till din sjukgymnast och bör därför se till att välja med omsorg. Om du inte vet var du ska vända dig kan vi tipsa om att vända dig till din vårdcentral och boka tid via 1177.se.

Vad är fysioterapeut-behandling?

Vad en fysioterapibehandling innebär beror på vad du behöver hjälp med. Det börjar dock alltid med en undersökning och frågor gällande besvären. Fysioterapeuten bedömer varför du har ont och kollar upp muskler och leder för att se hur du reagerar. Sedan läggs ett träningsschema upp för att göras både på plats och i hemmet mellan behandlingarna.

Vad kan en fysioterapeut hjälpa till med?

En fysioterapeut kan främst hjälpa till med träningsprogram och rådgivning kring anpassad fysisk aktivitet samt behandla med olika metoder för att minska de fysiska besvären. Har du en idrottsskada, haft en operation, lider av arbetsrelaterade skador eller vill ha behandling i förebyggande syfte, kan du kontakta en fysioterapi.

Vilka behandlingsmetoder finns inom fysioterapi?

Inom fysioterapi ingår behandlingsmetoder som akupunktur, mobilisering, led- och muskelmanipulation, kinesiotejp, idrottsmedicin, ultraljudsbehandling och mera. Kolla upp kliniken du är intresserad av och se vad den erbjuder.

Vilka typer av patienter har en fysioterapeut?

Idrottsmän eller kvinnor, äldre personer, skadade eller personer som har en viss nervsjukdom eller liknande har behov av en fysioterapeut. Om du också har genomgått en ortopedisk operation kan du behöva fysioterapi.