Långvarig smärta

Långvarig smärta är ett mycket vanligt tillstånd, och betraktas numera som en egen sjukdom. Smärtan är ofta mycket stark och har pågått i mer än tre månaders tid. Besvären kan leda till en minskad livskvalitet som påverkar en negativt i vardagen. Det är viktigt att komma tillrätta med vad som orsakar tillståndet, genom att ta hjälp av en läkare eller fysioterapeut. Läs mer om vanliga symtom, och hur du kan få hjälp med vid besvär av långvarig smärta.

Vad är långvarig smärta?

Långvarig smärta, även känd som kronisk smärta, varar i mer än tre till sex månader och ibland kan vara långvarig i flera år. Det är vanligtvis inte en direkt följd av en akut skada eller sjukdom, utan det kan vara en komplex tillstånd där smärtsignalerna fortsätter att skickas till hjärnan även efter att den initiala skadan har läkt. Långvarig smärta är ofta smärta som inte syns, men är en kamp som pågår inuti - ofta utan avbrott, och kan vara lika smärtsam som en synlig skada. Den kan påverka olika delar av kroppen och kan vara förknippad med en mängd olika medicinska tillstånd, inklusive fibromyalgi, artros, ryggproblem och mycket mer.

Skillnad mellan akut och långvarig smärta?

Akut och långvarig smärta är två olika tillstånd. Akut kommer ofta från en skada i någon del av kroppen. Smärtan kan orsakas av exempelvis värme, slag eller skärskador. Besvären är ofta tillfälliga och kan behandlas med smärtstillande medel.

Vid långvarig smärta har nervsystemet påverkats, vilket gör att smärtsignalerna förstärks. Den kan uppstå utan att kroppen eller vävnaden är skadad, vilket gör att det ofta är komplicerat att utreda vad det beror på.

Vanliga symtom

Symtom på långvarig smärta är främst trötthet till följd av dina symtom, men detta kan variera och är ofta beroende av den underliggande orsaken. Vanliga symtom på långvarig smärta är:

• Den har pågått i mer än tre till sex månader
  • Den varierar i styrka från dag till dag
  • Du blir trött och öm efter fysiska aktiviteter
  • Den sprider sig till olika delar av kroppen
  • Du känner dig nedstämd och ledsen
  • Du får problem med depression och ångest

Olika typer av smärta

Smärta kan uppstå av olika skäl och kan indelas i flera olika typer beroende på den underliggande orsaken. Här beskriver vi olika typer av smärta:

• Nociceptiv: Uppstår när särskilda smärtnerver, kallade nociceptorer, aktiveras. Dessa nerver kan aktiveras av faktorer som inflammation, mekanisk deformation (till exempel sträckning eller tryck) eller temperatur. Kan delas upp i somatisk smärta (från huden, muskler och skelett) och visceral smärta (från inre organ).
  • Neuropatisk: Uppstår på grund av skador eller dysfunktion i nervsystemet. Det kan orsakas av tillstånd som diabetes, multipel skleros eller trauma mot ryggmärgen.
  • Nociplastisk: Detta är smärta som inte kan förklaras av vävnadsskada eller nervskada. Istället beror det på hur nervsystemet bearbetar smärtimpulser. Denna kategori inkluderar tillstånd som fibromyalgi och kroniskt trötthetssyndrom. Hos patienter med nociplastisk smärta kan smärtsystemet vara överaktivt eller mer känsligt för smärtstimuli jämfört med en frisk person.

Behandling av långvarig smärta

Det finns en rad olika metoder för behandling av långvarig smärta. Efter att du har träffat en läkare kan de hjälpa dig att fram en behandlingsplan för just dina besvär. Läs mer om två behandlingsmetoder nedan.

Rehabilitering

Rehabilitering vid långvarig smärta har visat sig vara en mycket positiv behandlingsmetod. Rehabiliteringen anpassas efter de individuella behov och besvär. Exempel på aktiviteter i en behandlingsprocess kan vara anpassad fysisk träning med fysioterapeut och beteendeförändring i grupp.

Läkemedelsbehandling

Läkemedel har en låg bevisad effekt för att behandla långvarig smärta, men kan fungera i somliga fall. Några exempel på läkemedel som brukar användas vid en läkemedelsbehandling är paracetamol, antiinflammatoriska läkemedel, antidepressiva, tramadol och epliepsiläkemedel.

Att leva med kronisk smärta

Att hantera smärta kräver tålamod, anpassning och ett holistiskt tillvägagångssätt för att bibehålla livskvaliteten. Att leva med kronisk smärta innebär ofta att lära sig att balansera smärtan med de dagliga aktiviteterna och att söka stöd från vårdgivare, familj och vänner. Att hitta effektiva smärtlindringsstrategier och hantera eventuella psykiska och emotionella påverkningar är också viktigt för att leva så fullt och aktivt som möjligt med kronisk smärta. Det är en pågående resa där varje individ kan behöva hitta sin egen väg till en meningsfull tillvaro.