Olika typer av bråck

Olika typer av bråck förekommer de flesta gånger av samma anledning. Det uppstår när det bildas bukhinnan tränger igenom bukväven och bildar en säck på utsidan, oftast från tarmen eller oment. Alla olika typer av bråck hanteras på olika sätt, såklart även utefter allvarlighetsgrad. Bråck försvinner inte av sig självt, även om det i vissa fall tenderar att röra sig in och ut genom buköppningen. Diskbråck däremot är en annan process då det inte uppstår på grund utav öppen vävnad, utan av att en disk buktar ut mellan kotor, vilket du kan läsa mer om här under.

Ljumskbråck

Ljumskbråck är en vanligt förekommande skada som framförallt drabbar män. Läkare säger att för varje kvinna som får ljumskbråck drabbas tio män, och en av fyra män har någon gång under sitt liv opererats för ljumskbråck. Skadan sker på grund av öppen vävnad i muskulaturen vid ljumsken vilket oftast beror på försvagad vävnad där testiklarna rört sig neråt hos pojkar under fosterstadiet.

Alla ljumskbråck är inte akut, men vid extrema fall leder de till inklämt ljumskbråck, vilket leder till stoppat blodflöde och kan skada utbuktande vävnad. Misstänker du ljumskbråck bör du alltid kontakta läkare eller vårdcentral.

Bråckbandage som smärtlindring

Skulle läkare bedöma ditt ljumskbråck som mindre akut kan det ta ett tag innan du får tid för operation. Ett bråckbandage kan vid sådant fall applicera tryck mot ditt ljumskbråck och motverka ytterligare komplikationer. Utöver bråckbandage, eller bråckbälte som de även kallas, kan du även skaffa bråckbyxor som är enklare om du har försvårad rörlighet och föredrar ett diskret och bekvämt alternativ som ska sitta på en lång tid.

Ljumskbråck symtom

Det är inte alltid så lätt att upptäcka ljumskbråck. Symtom kan vara antingen smärtfritt eller ordentligt smärtsamt. Vissa upplever symtomen som molande smärta i ljumskarna som oftast märks av som mest i sittande position, då bråcket kläms åt. Vissa upplever inga ljumskbråck-symtom, men upptäcker en utbuktning vid ljumsken som de hör av sig till läkaren för. Ett ljumskbråck går många gånger att trycka tillbaka, vilket gör det enkelt att uppmärksamma och söka vård för. Läs mer om de olika symptomen och åtgärder på 1177.se.

Diskbråck

Diskbråck innebär att en eller flera av ryggradens diskar buktar ut mellan två kotor. Har du diskbråck kan det göra väldigt ont och göra det svårt för kroppen att röra sig. Många gånger brukar skadan läka av sig själv, endast vid allvarliga fall behöver man operera bort diskbråck. Däremot kan det underlätta rörelser och minska smärtan med ett ryggstöd för diskbråck. På så sätt får ryggraden stöd och kan minska belastningen på disken så att ryggen läker både snabbare och enklare.

Diskbråck symtom

Då ryggraden är lång brukar diskbråck symtom visa sig på olika sätt. De som uppstår längre ner mot ländryggen brukar komma med så kallad ischias, en strålande smärta ner i en eller båda benen. Vissa gånger är symtomen endast en ihärdig smärta i ryggen som skapar obehag under en längre tid. Vid misstankar kan du alltid höra av dig till din vårdcentral eller en kiropraktor för att undersöka eventuella symptom. På 1177.se kan du läsa mer om olika diskbråck-symptom och kännetecken.

Bråck i magen

Bråck i magen, även kallat främre bukväggsbråck, innefattar flera olika typer av bråck, bland annat navelbråck, epigastricabråck och ärrbråck. Bråck i magen kan mildras med en bråckgördel som hjälper till att hålla bråcket tillbaka, och motverkar ytterligare skada eller komplikationer.

Navelbråck

Navelbråck är många gånger medfött och sker mestadels hos barn. Då barn fortfarande växer och muskulaturen utvecklas brukar de inte opereras om det inte skapar större problem, utan i majoriteten av fallen lyckas deras kroppar läka bråcket på egen hand. Hos vuxna kan navelbråck oftast tryckas tillbaka, men om besvären håller i sig kan det leda till operation, vilket sällan behövs.

Ärrbråck

Ärrbråck uppstår efter en utförd operation som skadat bukvävnaden. Vanliga begrepp som orsakar detta är exempelvis kejsarsnitt och blindtarmskirurgi. Ärrbråck kan komma att opereras om läkare bedömer att bråcket kan bli permanent, men om du fortfarande är i läkningsprocessen från orsakande operation är det vanligt att du får bära en bråckgördel som ger stöd åt kroppen och håller bråcksäcken tillbaka tills den öppna vävnaden läkt igen.