Naprapat – vad är det?

Att vara naprapat innebär att du med dina händer behandlar och rehabiliterar patienter som av olika orsaker upplever smärta på grund av vissa rörelser. Patienten får lägga sig på en behandlingsbänk och tack vare behandlingsmetoder som massage, töjning av muskler och manipulation av lederna blir smärtan normalt gradvis bättre med tiden.

Om naprapati

Naprapati är en behandlingsterapi som går ut på att minska en persons smärttillstånd vid rörelse tack vare att naprapaten använder händerna för att utföra olika behandlingsmetoder. Naprapati liknar kiropraktik i stor utsträckning, dock kopplas naprapati mer till spänning och problem i kroppens mjukdelar snarare än kotornas position.

Vad är en naprapat?

En naprapat är en behandlare som med hjälp av sina händer behandlar och diagnosticerar problem i kroppen som är relaterat till muskler, leder och andra mjukdelar.

Vad gör en naprapat?

Naprapaten har som huvuduppgift att ge en patient bättre rörlighet i muskler och leder och på så sätt även minska smärtan hos personen. Ofta upplever patenten stelhet och smärta i leder och muskler och detta försöker naprapaten behjälpa.

Vad är skillnad på naprapat och kiropraktor?

Innan naprapatin grundades var de två begreppen naprapat och kiropraktor nästan synonymer. Med tiden blev dock den huvudsakliga skillnaden att en naprapat fokuserar på muskler, leder och bindvävsförändringar medan en kiropraktor fokuserar mer på kotornas positionering i ryggen, då ryggen kopplas till i stort sett hela kroppen.

Hur blir man naprapat?

Du blir naprapat genom att gå fyra år i Naprapathögskola, antingen i Sverige eller utomlands. Naprapathögskolan är ett exempel. Det krävs också en hel del praktik eller handledd tjänstgöring för att kalla sig naprapat. Du ansöker sedan om legitimation hos Socialstyrelsen. Läs mer på saco.se

Om naprapatbehandling

När du som patient har ont eller känner dig stel kan du vända dig till en naprapat för att få naprapatbehandling. En naprapatbehandling inleds med en undersökning för att försöka identifiera smärtans uppkomst. Sedan påbörjar naprapaten din behandling och sätter upp ett schema för kommande behandlingar.

Boka naprapat: tänk på det här först

Det du ska tänka på när du ska boka naprapat är att välja din naprapat med omsorg. Se alltid till att välja en legitimerad naprapat. Ett annat bra tips är att fråga personer i din närhet om tips på bra naprapater. Vi vill också tipsa om tjänster som bokadirekt.se, där du kan söka efter naprapater där du bor.

Vad är naprapatbehandling?

En naprapatbehandling innefattar först en diagnosticering och undersökning för att se varifrån smärtan kommer. Sedan läggs en behandlingsplan upp och även egen träning för patienten att göra hemma mellan behandlingarna på klinik.

Vad kan en naprapat hjälpa till med?

Vad en naprapat kan hjälpa till med varierar från patient till patient. Spänningar, stela muskler och ledvärk brukar minska vid behandling av naprapati. Dock bör du som patient också göra vissa förändringar i din vardag och träna upp din rörelseförmåga på egen hand. Du brukar kunna få hjälp med exempelvis musarm, löparknä, nackspärr och ryggskott.

Hur ofta bör man gå till en naprapat?

Hur ofta du bör gå till en naprapat beror på vilka besvär du har. Vissa problem som nackspärr kan behandlas på ett par besök medan andra mer avancerade besvär tar mellan 10–12 gånger eller mer. Räkna med att gå minst en gång i veckan i början.

Vad kostar behandling hos naprapat?

Priset för en naprapatbehandling brukar vara ca 700 kronor, men vad en naprapatbehandling kostar brukar också bero på var du bor. Har du friskvårdsbidrag från din arbetsgivare brukar du kunna få beloppet tillbakabetalt upp till en viss summa.